Paastukuu tervisetoidud – läätsed, idandid, õietolm

Märtsikuus pakume oma tervisekohvikus kevadväsimust leevendavaid toite, milles läätsed, idandid, õietolm. Kuigi on paastukuu, ei tähenda ju paast mitte lihtsalt nälgimist ja organismi kurnamist, vaid seedimisele kergema režiimi abil enese turgutamist. Paastumise põhjus oli algselt looduslik – kui lihapüti põhjast said seajalad vastlapäeval välja võetud, oli see tühi. Ilmade soojenedes ei vajagi me enam nii energiarikkaid ja sisemist tuld suurendavaid toite. Püüame juba õues nahale päikest, et taastada D-vitamiini varud, nopime mõned lehepungad ja nosime keldrist elujõust pakatavaid juurikaid. Muide, kaalikate toiteväärtus vastu kevadet tõuseb – vabanevad kasvuks vajalikud bioaktiivsed ained.

Kehale on kõige olulisem, et me varustaksime teda peale energia ka hädavajalike mikroelementidega. Sageli jääb meil puudu vasest, magneesiumist ja seleenist. Tulemuseks on veresoonte hapraks muutmine, kolesterooli kogunemine kahjustunud sooneseintele, luude hõrenemine. Vajaka jääb ka tsinki, mis aitab meil püsida tervena – toetab immuunsüsteemi ja teeb kahjutuks vabad radikaalid. Peaksime sööma aasta lõikes ca 500 erinevat taime, meie aga piirdume igapäevaselt mõnekümnega. Sealt see põdur tervis alguse saabki. Toitudesse on mõistlik lisada palju erinevaid ürte, mis annavad hea maitse ja rikastavad toidu toiteväärtust.

Oleme oma menüü koostanud põhimõttel, et võimalikult vähe kunstlikke kemikaale ning tühje kaloreid ning võimalikult palju vajalikke toitaineid – mikroelemente, bioaktiivseid aineid. Ja mis kõige tähtsam, toit peab olema võimalikult elus – ei tohi olla ei mumifitseeritud ega rääsunud.

Meie märtsi menüüst leiate:

Supersmuuti, milles vase, kulla ja tsingirikastrikast õietolmu, seleenirikkad värskelt jahvatatud linaseemned, muidugi ka marjad, ökojogurt ja muu kasulik.

Läätsesalat, mis hea liha asendus paastuajal. Läätsedes on palju tsinki, kaaliumi, rauda ja fosforit, samuti magneesiumi, tiamiini, vaske, niatsiini, B6-vitamiini ja pantoteenhapet, kuid ka kõik meile vajalikud aminohapped.

Uudisena pakume naturaalse meega valmistatud leivakalja, kaalikapüreesupp idandatud nisu (Zn) ja maheda kanepiõliga (oomega 3), mahetatarasalat küpsetatud tomati ja seemnetega.

Jätku leiba!